Winterstalling
26 mei 2020
Bij ons is jouw boot ook in de wintermaanden in goede handen!
‘Als alle boten mooi symmetrisch in lijn staan….dat is genieten’
Vanaf begin oktober gaat Louw los. Het is een gigantische klus om zo’n 250 boten uit het water te halen, naar de juiste plek te rijden en winterklaar te maken. Op de streefdatum 15 november moeten alle boten ‘te plak’ staan om voor 1 mei weer te water worden gelaten. Louw vertelt je hoe dat in zijn werk gaat->
Secuur klusje
‘De eigenaar legt de boot klaar en wij tillen hem eruit’, vertelt Louw, de ‘park ranger’ van Drijfveer. Klinkt simpel, toch? Maar dat ‘eruit tillen’ is een secuur klusje. Louw en collega Freark krijgen regelmatig ondersteuning van zoon Sietse om de boten voor de trailerhelling te manoeuvreren en de trailer er met de trekker precies onder te rijden. ‘Hangt ook van de grootte en zwaarte van de boot af’, merkt hij op. ‘Je mag trouwens aangeven of je er bij aanwezig wilt zijn. Maak dan een afspraak. Dan kun je zien hoe wij jouw boot uit het water halen. Als jij de gevulde koeken meeneemt, regelen wij de koffie! Vinden we gezellig en je kunt meteen zien hoe het onderwaterschip erbij ligt.”
Controle en onderhoud tijdens de winterstalling in Akkrum
Dat onderwaterschip heeft het namelijk zwaar te verduren tijdens het vaarseizoen. Daarom is dit hét moment voor een uitgebreide check. ‘Ik spuit eerst de aangroei er voor je af met de hogedrukspuit, zodat je meteen kunt zien of er onderhoud nodig is of dat er reparaties aankomen.’ Die check kun je trouwens ook aan een van onze partners overlaten, afhankelijk van het type reparatie, het materiaal of het soort onderhoud. ‘Polyester heeft een hele andere behandeling nodig dan staal’, aldus Louw. ‘Na het schoonspuiten zet ik de boot op bokken. We hebben de parkeerplaatsen gereserveerd en toveren die om in bijna 250 stallingsplaatsen’.
Dag en nacht een oogje in het zeil
Louw adviseert wel om samen met een stallingsplaats een professioneel dekzeil te huren. We hebben ze in alle formaten en desnoods timmert Louw een stellage om de zeilen passend te maken. ‘Het kan hier flink spoken in de herfst en de winter’, waarschuwt Louw, die op 5 minuten fietsen van de haven woont. Bij code oranje lopen hij en zijn collega’s om hun rondes om te waken over de boten. ‘Professionele dekzeilen zijn gegarandeerd waterdicht. Daar heb ik bij harde wind het minste last van. Bij een strenge winter of een spokende najaarsstorm patrouilleren wij dag en nacht. Tijdens die rondes hebben we zo vaak dekzeilen van ‘bouwmarkt’- kwaliteit kapot zien waaien. Zonde!’
Klein (of groot) onderhoud in de winter
Tijdens de winter kan met kleine onderhoud aan de boot uitvoeren, mits er rekening met de omgeving en het milieu gehouden wordt. ,,Veel mensen komen regelmatig even langs om een klusje uit te voeren. We liggen mooi centraal en het station is dichtbij’, aldus Louw, die als laatste nog een tip geeft. ‘Denk er wel om dat je boot ‘stallingklaar’ is. Dat wordt nog wel eens vergeten, zodat je in het voorjaar voor vervelende verrassingen kunt komen te staan. Onze partners van HP scheepsreparatie & onderhoud voeren dit snel en professioneel voor je uit: van het afkoppelen van de gasflessen tot het aanbrengen van antivries in het toilet.’
Passen, meten en genieten...
Vóór 15 mei liggen alle boten weer in de haven, klaar voor een mooi seizoen vaarplezier en waterpret. Tot die tijd geniet Louw van de boten op het droge. Het is soms passen en meten, maar hij slaagt er ieder jaar weer in om ieder boot een mooi plekje te geven. Dat is een erezaak. ‘Als ik langs die rijen boten loop en zie hoe mooi en symmetrisch ze staan opgesteld, alles in lijn…dat is genieten’